Sök efter typ av självhjälp

WHO rekommenderar 150 minuter kroppslig aktivitet per dag, men bara 45 % med allvarlig psykisk sjukdom uppnår det målet.

En litteraturstudie av kroppslig aktivitet i grupp visar att det är inte lätt att få deltagare.

Bäst är att individanpassa för att maximera deltagandet.

Vissa är ute efter minska vikten, medan andra vill träffa folk och sådant får hänsyn tas till för att motivera.

Läs mer hos The Mental Elf.

Snart startar en ny studiecirkel i kamratstöd, på distans.

Den sker på i regi av ABF och RSMH. Missa inte att anmäla dig.

Läs mer hos RSMH.

Dämpad depression och större mottaglighet för behandling.

Forskaren och psykiatrikern Lina Martinsson ser stora fördelar med fysisk aktivitet för bipolära – och medger att svensk psykvård varit senfärdig med att erbjuda motion och träning.

– Nu är det här för att stanna, säger hon.

Läs mer hos Dagens Nyheter.

Professor Bengt Fredholm har skrivit boken Kaffeologi.

– Vad gäller de negativa effekterna så finns en klar varning för gravida. De bör inte dricka mer än två koppar om dagen. De människor som har ångest och oro bör också vara försiktiga med sitt kaffedrickande.

– Det mest lysande exemplet på kaffets positiva effekter är att det skyddar mot Parkinsons sjukdom. Kaffedrickande verkar också kunna skydda mot typ 2-diabetes, men man vet inte varför.

Läs mer i Läkartidningen.

Att drabbas av tillfälliga overklighetskänslor är långt ifrån ovanligt.

Det kan hända efter en traumatisk upplevelse eller när du lider av svår jetlag.

Men för vissa blir det ett bestående problem.

Ett syndrom som är mer eller mindre okänt – trots att allt tyder på att det är vanligare än många tror.

– Drabbade tror att de är ensamma i hela världen med det här, säger psykologen Anna Strid.

Läs mer i Expressen. Tack Geta för tipset!