Forskning tyder på att personer med högfungerande schizofreni kan utveckla förmågor för att trivas på jobbet, i skolan och i sina samhällen.

Läs mer hos PsychCentral.

Marianne Lööf har hela sitt yrkesliv kämpat för att människor ska få jobb och utbildning.

Drivkraften har varit jämlikhet, delaktighet och sonens psykiska ohälsa.

Nu är hon rektor för Göteborgs nya folkhögskola för vuxna med psykisk ohälsa.

Läs mer i Göteborgs-Posten. Tack Geta för tipset!

 

För det kreativa och konstnärliga barnet blev det Konstfack i Stockholm redan som 17-åring.

Men det är också efter skolåren som Madeleine blir psykiskt sjuk, i vad som diagnostiserades som ungdomsschizofreni.

Botemedlet var behandling med elchocker på Beckomberga sjukhus i Stockholm.

– Men elchockerna hjälpte. Jag blev nästan en bättre konstnär efter det. Innan dess var jag så noga med detaljerna. Allt skulle vara så exakt. Idag skiter jag i det, kör lite mer med elvisp.

Läs mer i ICA Kuriren. Tack Geta för tipset!

Känner du att ditt liv saknar en riktning?

Har du tappat orken att ta dig upp och hitta motivation för studier eller jobb?

Åk med Sundbybergs folkhögskola till Malmö i vår!

Vi hjälper dig att komma på fötter och komma vidare i livet.

Det kostar ingenting att delta under tiden som är 6 månader. Vi betalar för resa, försäkringar, boende och mat under praktikperioden, och om du har ersättning från t.ex. Försörjningsstöd behåller du det under hela projektet.

Läs mer här (pdf-fil).

I ”B-laget. Rapport från ett utanförskap” skriver Freddot Carlsson Andersson om en tillvaro på gränsen till existensminimum.

Daniel Sjölin följer med på en färd genom ett kafkaartat åtgärdssamhälle.

Trots hundratals högskolepoäng, åratal av kompetensbreddning och idogt jumpande från projekt till knäck, uppdrag och tillfälliga jobb, lever han på existensminimum. 

Humaniora – så funkar det, liksom.

Och det värsta är: Det är något i hans personlighet som dömer ut honom.

Läs mer i Expressen.

Elisabeth Wallenius

Sverige har en skollag som rättfärdigar diskriminering av vissa elever.

En skola får tacka nej till en elev i stort behov av stöd med hänvisning till organisatoriska eller ekonomiska svårigheter.

En grupp som särskilt drabbas är elever med funktionsnedsättning, skriver Elisabeth Wallenius, ordförande Funktionsrätt Sverige.

Läs mer i Expressen.